Multimédia az oktatásban

A multimédia oktatási lehetőségei, kihívásai, valamint jó gyakorlatai kerülnek fókuszba a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság háromnapos konferenciáján a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.

„Azt gondolom, hogy egy ilyen patinás tudományos egyesületnek, ami meghatározó az informatikai szakmában, ereje abban rejlik, hogy ilyen szakmai közösséggel rendelkezik és hasonló színvonalas rendezvényeket tud szervezni” – mondta Miltényi Gábor, az NJSZT ügyvezető igazgatóhelyettese a konferencia plenáris ülésén.  Megnyitóbeszédében ismertette, hogy társaságuk idén ünnepelte a megalakulásuk 50. születésnapját.

Gulyás István az NJSZT Multimédia az Oktatásban Szakosztályának elnöke rávilágított, hogy a konferenciát mára 24. alkalommal rendezte meg szervezetük: az első években még a CD-ROM és egyéb adathordozók bővíthetőségéről tanácskoztak, majd a technológia fejlődésével az internet adta lehetőségeken volt a hangsúly, mára pedig a legaktuálisabb multimédiás trendekkel foglalkoznak. „Évről-évre megjelennek azok az innovatív, új elemeket tartalmazó előadások, kutatások és jó gyakorlatok, amelyek reprezentálják a multimédia oktatásban betöltött szerepét” – tette hozzá. 

Dr. Téglási András, az NKE Államtudományi és Közigazgatási Karának oktatási dékánhelyettese kifejtette, hogy a karon már 2005 óta alkalmaznak multimédiás eszközöket és valósítanak meg e-learning képzéseket. Az első tananyagok az EU-s csatlakozást és az új közbeszerzési törvényt ölelték fel. Az évek során megújult a közigazgatási továbbképzés, 2008-tól már az Ilias rendszerben tanulhattak a hallgatók. 2012-től a közigazgatási továbbképzés integrálódott a Nemzeti Közszolgálati Egyetembe: „2014-ben készült el az NKE saját fejlesztésű e-learning keretrendszere, a Probono.” Téglási András ismertette, hogy az egyetem közel 100.000-es nagyságrendű tisztviselői állomány rendszeres továbbképzését látja el. „Az NKE felismerte, hogy csak akkor lesz képes fenntarthatóan és költséghatékonyan kiszolgálni egy ekkora méretű továbbképzési üzemet, hogyha saját kapacitásokkal rendelkezik. Ekkor született meg az Apertus Nonprofit Kft. ” – világított rá a dékánhelyettes. Kifejtette, hogy 2016-ban KÖFOP támogatással megkezdték a blended learning tananyagok fejlesztését, amelyek angol és német nyelven nyújtanak átfogó közszolgálati tudást. „Úgy gondolom, a multimédia területén megszerzett ismeretek és tapasztalatok mindenképpen a felsőoktatás és a közszolgálat hasznára válhatnak.”

A közszolgálati aspektus után Beskid Vilmos, az Ericsson Magyarország kutatás és fejlesztési igazgatója a versenyszféra jó gyakorlatait mutatta be a hallgatóságnak. „A mi kenyerünk a tanulás” – hívta fel a figyelmet az Ericsson küldetésére. Kiemelte, hogy a K+F területen közel 1500 mérnököt és informatikust foglalkoztatnak. Előadásában bemutatta, hogy az Ericsson portfóliója átalakult az elmúlt évtizedben, mára a szoftveres fejlesztéseken van a hangsúly. Emellett kitért a cég belső tehetségmenedzsment rendszerére, valamint a vonatkozó stratégiai partneri kapcsolataira is. Véleménye szerint Európa hamarosan átáll az 5G hálózatra, amely kiterjeszti a sávszélességet, továbbá a virtuális valóság szerepe fel fog értékelődni a multimédiás oktatásban.

Alföldi István, a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság ügyvezető igazgatója ismertette a szervezet széleskörű tevékenységét: munkásságuk egyaránt érinti a tudományos életet, az információs társadalmat, a tehetséggondozást, valamint az informatikatörténetet. Kiemelt kutatási területük az oktatás és az egészség. Ma az ország versenyképességét döntően meghatározza a digitális esélyegyenlőség” – mondta. Az igazgató kitért a XXI. század kihívásaira is, mint az IT biztonság, a robotika vagy a mesterséges intelligencia kérdése. Kiemelte, hogy mára meg kell haladni azt a gondolkodást, hogy a technológia exponenciálisan fejlődik: a technológia fejlődése, fejlődésének sebessége növekszik exponenciálisan. „A fejlődés ellen nincsen gyógymód” – idézte Neumann Jánost.

A konferencia során a társrendező NKE ÁKK képletesen és a valóságban is átadta a stafétát a következő évi szervezőknek, az Ericsson képviselőinek. Emellett a plenáris ülés alkalmával a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság átadta a 2018. évi díjait és elismeréseit.

A rendezvény a délután folyamán szekciókban folytatódott, ahol a multimédia és a tudományos kutatások összefonódását, a XXI. századi tanulási élmény témakörét, valamint a tanulási környezet módszertani, didaktikai és andragógiai kérdéseit járták körbe a résztvevő szakemberek.

 

Szerző: Podobni István

Fotó: Szilágyi Dénes